torsdag 11 juli 2013

miss mary matmissbrukar (MMM-metoden)

Offerkoftan sitter hyfsat tajt just nu. Igår när jag körde hem från jobbet snörpte den åt som bara den och jag knäppte med våld upp några knappar, åkte till mataffären och handlade och gjorde sen "skivad mozzarella/tomat/lök/egen basilika/olja och kryddor" till mig själv. Sen tvingade jag mig att sitta en stund och uppskatta läget: jag, miss mary, tar minsann hand om mig själv och njuter av livet. Och äter sunt. Jajamen.

En halvtimme senare hade jag även ätit upp de skånska pepparkakor jag köpt. Med smör och ost på. Ja, alla i paketet. Det är väldigt små paket.

Ytterligare en halvtimme senare hade även den lilla satsen chokladbollssmet (inget fjantigt finlir med rullning här inte) slunkit ner.

Det är en sådan kväll man kan få om offerkoftan är på och om man som frisk matmissbrukare slarvar med måltiderna under två dagar. Det går inte. Man halkar liksom tillbaka i missbruk light en liten stund. Men eftersom jag är frisk så hetsar jag inte upp mig över de enstaka återfallen, det blir bara värre då. Jag tänker istället på att jag ska vara snäll mot mig själv, gå till garnaffären och bokaffären - mina två favoritaffärer - och handla mjuka och hårda paket till mig själv. (check, var där på lunchen och är fattigare men gladare)

Och så tänker jag på vännen som fick mig att börja sluta med matmissbruket. Det var inte över förrän 20 år senare, men det kunde gått mycket värre utan hennes intervention.

♥ miss mary

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar