onsdag 17 juli 2013

Fattas det något?

Det kan man ju undra. Läser, lyssnar, antecknar och letar. Allt detta på försäkringskassans hemsida. Får bara en större ångestklump för varje minut som jag letar runt, länkas hit och hit och inte får de "tydliga" besked jag förväntar mig.

Vi har skickat in vårt medgivande två gånger och ännu inte fått något sk startbrev tillbaka. Jag ringer och får veta att belastningen är för hög, återkom senare. Hur gör alla andra? Fattas det något i mitt huvud? Varför får jag inte ihop det trots hyfsad intelligens?

Vi hade tänkt att vara lediga ca 5 månader tillsammans. Maken, miss mary och lilleman. Men nej, det verkar inte gå. Då förlorar en av oss sin SGI. Med nöd och näppe lyckas jag komma fram till att vi får vara lediga 30 dagar ihop+ plus 10 tillfälliga +semester och då kommer vi upp i ca 60 dagar, dvs 2 månader. Sen måste maken (eller jag (aldrig i livet!!!!)) gå tillbaka till jobbet.

Är det någon som har tips? Som har varit hemma tillsammans en längre tid utan att sabba SGI och utan att det blivit "fel"? Själv ska jag fortsätta sitta och smygläsa försäkringskassans sidor på jobbet.

♥ miss mary

Tillägg: hittade nu försäkringskassan på Facebook. Aha! Jag är inte ensam om att inte fatta... om det inte vore så sorgligt skulle jag garva. 

4 kommentarer:

  1. Är det inte så att någon måste vara tjänstledig för att kunna vara hemma båda så länge? Vet att det går om man adopterar syskon vid samma tillfälle eller får tvillingar, för då tar man dagar på båda barnen.

    Vi ska "attackera" FK på semestern ich försöka få klarhet i hur allt funderar.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, men då kanske man missar SGI. Får olika svar hela tiden, var ett tag rätt säker på att första ado-året hemma räknas som första året för ett biobarn och då inbillar jag mig att SGI är skyddad.
      Lycka till med attacken. Om du ska ringa så gör det tidigt, typ kl 8 är belastningen som lägst.
      Lycka till!

      Radera
  2. Fk är svår. Man får olika besked beroende på vem man pratar med. Man måste vara påläst själv och jag har flera gånger varit med om att upplysa personalen om deras egna regler. Men till slut brukar det lösa sig, om en med en hel del handpåläggning. Bra att du läser på.

    Man har ju rätt till 30 dagar tillsammans plus den 10 dagarna. Bra att anmäla innan man åker och hämtar, så får man ansöka om ersättningen sedan när man kommer hem.

    Lite tråkigt med extra byråkrati vad gäller även Fk, men det verkar liksom ingå i "adoptionspaketet"... ;)

    Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Hedda, skönt att höra att det är så. Fast trist också. Handpåläggning är bra, miss mary kanske kan behöva en lugnande handpåläggning ibland också. ;-)

      Radera