måndag 22 juli 2013

Jamendåså!

I morse kom jag fram till till en kundtjänsteperson på försäkringskassan. Juhuuuu! Det var bara 158 personer före mig i kön och jag har förstått att det ska man vara väldigt nöjd över. Personen var (läs: lät) lugn och kunnig. Dessutom gav hon mig de svar jag ville ha så jag är väldigt nöjd.
  • SGI är skyddat det första året som både a-/b-förälder. Efter det så måste man göra något fem dagar i veckan, dvs jobba fem dagar eller ta ut föräldrapenning  fem dagar eller blanda som man vill.
  • Jag kan vara föräldraledig det första året och bara ta ut så många dagars föräldrapenning som vi absolut känner att vi behöver. Check.
  • Maken kan vara föräldraledig första året utan att ta ut några som helst dagar med föräldrapenning om vi vill. Hans SGI skadas inte. Checkelicheck!!! :-D
  • De där 30 dubbla dagarna man kan ta då? Dem kan man endast ta ut under det det första året. Om man vill och behöver.
Summa summarum så insåg jag att mycket information på försäkringskassans hemsida skrivs för dem som har en livsstil att upprätthålla, eller kanske ännu mer för dem som inte tjänar så mycket. Vi tjänar inte heller så mycket, men har lärt oss att spara. Många års barnlöshet har lett till en smal livsstil. Inga semestrar för man vet ju inte hur ivf-sprutandet påverkas eller om det krockar med läkarbesök, operation, ägglossning, adoptionsutbildning, utredning mm. Tråkigt men sant. Nu känns det bra att kunna lägga den sparade slanten på föräldraledighet och lilleman.

Eftersom jag pendlar upp och ner i humöret som en hormonstinn tonåring blandat med klimaktieritant njuter jag inte av livet som jag skulle vilja. En terapeut skulle antagligen säga att det inte är så konstigt med tanke på vad jag går igenom och det tröstar jag mig med när jag känner mig som mest bitter, sur, otacksam och dum. Denna dag tänker jag dock ha en bra dag, samtalet med f-kassan har gett ett bra utgångsläge och lite extra ork. 

 ♥ miss mary

4 kommentarer:

  1. Vad betyder SGI?

    SvaraRadera
  2. Åh kollade upp det! Och du det där humöret, det går upp och ner här med. Är så arg och bitter på maken att jag inte vill prata med honom. Väntar på att få våra papper klara, allt ska krångla och mamma lär jag bli först om tre till fyra år om jag har tur. Skulle ju inte förvåna mig om de sänker åldern på adoptionsmammor och jag inte får adoptera ens. Blir inte ens glad av att bada och sola...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej anonym, så tråkigt att ni är osams ovanpå allt det andra. Men jag får bolla tillbaka till dig att det är en tuff period och då blir minsta grej en jättegrej ibland. Usch, hoppas er väntan blir kortare än vad du tror. Vilket land har ni valt?
      Kram, miss mary

      Radera
  3. Taiwan om allt går som vi vill... Kram

    SvaraRadera