tisdag 25 februari 2014

Andas

Då har det gått en vecka sen insikten om PAD. Det har varit väldigt skönt att få "det" bekräftat av terapeuten att jag inte är knäpp och allmänt färdig för psyket. Det har känts skönt att kunna tänka att det är "normalt" när jag bara vill gråta i vissa situationer (som för den normale självklart inte borde generera ett gråtanfall). Däremot vet jag inte riktigt var jag ska ta vägen med mina tårar eftersom jag har ett stort behov av förklara mig och detta inte låter sig förklaras.

Har inte sagt det till så många utöver bloggen. Ikväll umgicks jag med en vän som jag skulle vilja sagt det till. Men det fanns inte en sekund ledig för att berätta något så jag gjorde det inte och därför är jag än mer gråtfärdig än innan jag åkte dit. En märklig känsla att bara vilja sitta kvar i bilen i garaget och vara ifred med min gråt. Inte för att någon stör mig i huset, men just nu orkar jag inte grina framför maken.

Lilleman knyter an fint. Tror jag i alla fall. Han trycker sig mot mina/våra ben i okända sällskap, vill vara nära, hålla handen och bli bekräftad. Han kan vara oväntad modig ibland, och sjukt rädd ibland. Idag stegade han fram till en relativt ny bekantskap nästan själv, men började gråta när vi lyfte upp honom på makens axlar. Jag förstår inte allt, men är så lyhörd som jag kan vara, Vi är tydliga med rutiner och regler och det har blivit en stomme att luta sig mot. Endast i undatagsfall avviker kvällarna från varandra. Kvällsmat, städa, ta fram frukostbricka, borsta tänderna, potta, sjunga, sova. Även på morgonen försöker vi vara så konsekventa som möjligt. I början var han skitsur varje morgon, efter ett tag insåg han att det kan vara kul att säga hej eller godmorgon. På senaste tid är han närmast nollställd när han vaknar och min teori är att han sörjer, för han är inte i fas. Överhuvudtaget. Stackars liten, det gör mig ont att inte kunna göra honom glad, samtidigt som jag känner att han måste få vara på vilken humör han vill och veta att alla känslor är ok.

När han väl vaknat till så är han duktig på att visa känslor. Han mimar, berättar och lever ut. Blir rädd, ledsen, arg och sur. Ibland är det känsliga lägen och vi missförstår varandra. Vi bråkar (läs: han pucklar på sin mamma, vrålar henne i ansiktet och är jätteolycklig) ibland och blir sams (läs: vi pratar om vad som hände och säger förlåt och kramas). Även under jobbiga situationer som den ovan så håller han sig nära, nära och nästan klänger på mig. Jag brukar hålla fast honom lite löst och ta undan hans händer när han slår för att visa att det inte är ok. Dock är jag inte helt säker på att han styr allt detta själv, han brukar skämmas jättemycket efteråt. Därför testade jag sista gången att bara sitta på knä och ta emot slagen, Då lugnade det sig fortare. Utbrott med slag är relativt sällsynta nu, men någon gång i veckan händer det fortfarande (mot väldigt ofta i början). Jag försöker varje gång hitta min egen del i dem. Kunde jag gjort något annorlunda? Triggade jag detta på något sätt? Visade jag irritation?

För varje dag går det att märka att han tar ett litet steg framåt i att lita på oss, eller rättare sagt, livet som det är just nu. Han är väldigt klok, men han är ju bara tre trots allt. Vill han inte äta, så behöver han inte. Han får sitta med vid bordet och prata och det blir inga specialrätter. När han inser att vi inte tänker tvinga i honom något blir han ofta nyfiken och äter lite ändå. Eller så låter han blir och äter mer vid nästa måltid. Frågar han oss, svarar vi. Ropar han, kommer vi. Vill han ha oss nära, är vi nära. Vill han bli buren, bär vi alltid inomhus och sparsammare utomhus. Tycker han att något verkar obehagligt, tar vi bort det och berömmer honom för att han vågade förmedla det. Eller så pratar vi om det och försöker låta bli att göra något alltför stort av det.


♥ mother mary

PS Idag såg vi en staty. Rädd, sa lilleman. Jaså, sa mother mary och tog upp honom i famnen. Men se här, det är ju en liten pojke med snopp, precis som du. (Måste du fokusera på snoppen? hojtar min man) Och se här, mamman har bröst och en navel precis som din mamma. Det kanske är mamma och lilleman?
Fem minuter senare berättar lilleman för mig om statyn som visade honom och mig. Jag är säker på att den fortfarande är obehaglig och att han skulle runda den, men nu kan han relatera till den. Så jobbar jag och jag vet inte något annat sätt. Hoppas det funkar.

7 kommentarer:

  1. Det går säkert hur bra som helst med anknytningen, så medvetna föräldrar (eller i varje fall mamma!) som han har!
    Jag tycker du är jätteduktig som nr 1 vågar erkänna för dej själv att du har PAD och nr 2 vågar erkänan det för oss här på bloggen :) Vet själv hur jobbigt det kan vara att erkänna sånt för folk, jag gick länge och vågade/orkade inte säga åt folk när jag hade det jobbigt, och efteråt känner jag att vad var det jag var så rädd för egentligen, varför vågade jag inte? Känns oftast ändå skönt sen efteråt när man har berättat hur man har det, speciellt om man verkligen själv också förstår och inser att den situation man är i är jobbig för alla mänskor och man kan inte rå åt om ens hjärna reagerar som den gör, bara göra sitt bästa för att få den ur det där tillståndet. Dvs det är inte ens eget fel om man blir deprimerad - det blir man om stressnivån når en viss punkt, vilken varierar för olika personer. Sen när man väl är det så underlättar det om man inte anklagar sig själv, för man kan liksom inte rå åt att man är en biologisk varelse precis som alla andra. Men man kommer snabbare ut ur det om man accepterar det hos sig själv, för det är faktiskt inte ditt fel att det är jobbigt! Sånt bara liksom händer ibland. Och det kommer att gå hur bra som helst, ni kommer att ha det jättebra tillsammans - så hang in there, och försök komma ihåg att det faktiskt blir bättre! (kanske maila till kompisen kort bara och förklara, ifall det är jobbigt att säga ansikte mot ansikte?)

    Kram på dej helt jättemycket! förresten är det kanske en fördel att ha en mamma som själv också upplever hur jobbigt saker kan vara, så har hon större förståelse för hur jobbigt det kan vara för ett litet barn också! så tänker jag hela tiden om mej själv :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är nog så jag ska se det, som du skriver i sista stycket. Jag vänder det till något positivt!
      Kramar!

      Radera
  2. Så länge jag har känt dig har du alltid varit så mån om att alltid vara så duktig och att göra rätt. Önskar jag på något sätt kunde få dig att inse att du duger precis som du är. Ok, du är kanske inte helt perfekt, men vem är det? Och jag tror inte att det finns någon som varken förväntar sig eller önskar sig att du vore helt perfekt. Vi tycker ju om dig precis som du är. Du är jättebra precis som du är. Och du är den bästa tänkbara mamman till lilleman, så är det bara.
    Som jag skrev tidigare tycker jag det är både jättebra och starkt av dig att för det första inse vad som händer och för det andra att ta emot hjälp. Hoppas det snart känns lite lättare för dig.
    Vad gäller slag så kan jag nämna att vår kille ganska ofta också får utbrott då han ibland slåss men oftare kastar saker omkring sig eller slänger sig på golvet och sparkar o skriker. Tvåårstrots, visst, men vi har märkt att utbrotten är starkt kopplade till 1.trötthet och. 2.frustration då vi inte förstår det han försöker förmedla. Det brukar då hjälpa om vi återkopplar till ögonblicket det blev fel och bekräftar detta. "ville du fortsätta leka ett tag till? Jag förstår att du blir arg.titta vi ställer traktorn här och lastar på alla djuren igen som du kastade iväg så kan de stå här o vila medan vi äter lite mat så leker vi mer sen." typ
    . Väldigt förenklat. Nu är ju situationen väldigt annorlunda för er men det kanske kan vara värt att försöka testa olika metoder för att avbryta och avdramatisera. Liksom er lilleman blir vår kille lugnare snabbare om vi inte fysiskt försöker få honom att sluta. Tidigare försökte vi tidigare oftast ta upp honom och hålla honom men det får oftast motsatt effekt. Däremot bättre om vi kramar och när samtidigt, hellre än att sitta still. Men bäst fungerat det när vi verkligen försöker visa att vi lyssnar och försöker förstå, inte så lätt alla gånger...men iallafall, det jag egentligen ville ha sagt är att jag vet precis hur maktlös man kan känna sig i sådana situationer. Följ magkänslan så blir det bra ändå. Kärleken finns där och det är det viktigaste. Även om det kan kännas som det knakar ibland är det inget tecken på att allt håller på att rasa utan snarare på att det håller på att sätta sig.
    Ni gör det superbra.
    <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste var tufft för din lilleman, han har ju inte hela språket heller ju. Jo, jag försöker backa bandet. Utbrottet ovan utlöstes av att jag tog bort en leksak (som ju egentligen inte var en leksak utan ett köksredskap) utan att att ha förvarnat tillräckligt. Detta och att han egentligen skulle plocka upp lite saker från golvet, men istället bara stod och sparkade på en bil var ju inte en optimal situation. Ännu funkar det inte att avbryta utbrotten om han väl kommit igång, då får man vänta ut dem. Vi har dock örnkoll på de långsammare utbrotten och kan styra om dem. Tack för alla tips!
      Tänkte på dig idag när jag körde ensam i bilen och lyssnade på Björn Skifs på hög volym. Fattades bara The rose också, men den kom inte... ;-)
      Stor kram fina du! <3

      Radera
  3. Tack för fin och intressant läsning!
    Styrkekramar från Regina K

    SvaraRadera