måndag 15 april 2013

TACK!

Tack alla fina läsare för grattishälsningar! Ska försöka samla mig tillräckligt för ett inlägg... tänkte göra det i helgen, men panik (ja, allt är relativt, men jag antar att de som redan adopterat kan känna igen den, vad? hur? när? va???) utbröt igen och vi toksurfade istället på blocket efter allt man kan tänkas behöva. Idag har vi pratat med organisationen som lugnade oss och sa att vi kan ta det lugnt, de hjälper oss, dvs säger till när det är dags att göra vad... Det var min man som pratade med vår kontakt och andemeningen av samtalet var "Andas!" 

Mina chefer har fått veta. Båda blev glada, den ene bekymrad över ersättare.
Några kollegor har fått veta. Även de grinar. Jag har ett servettförråd som går åt mycket snabbt...

Vår släkt och vänner har fått veta. Alla börjar nästan gråta. Så underbart. Även männen. Med några få fajtas vi lite över reglerna (vad vi berättar och vad vi vill hålla för oss, hur vi vill göra första tiden mm).
Min annars så underbara svärmor fått lite fasoner för sig. Hon trilskas när vi säger att vi ska isolera oss för anknytning, att de inte får krama och hålla den första tiden. Kan inte riktigt acceptera detta och igår fick min man säga till väldigt tydligt! En kompis ställde sig också lite frågande. Det som irriterar mig mest är att de tjafsar om det vilket gör att jag måste "försvara" och ta jättetydlig ställning. Vi har beställt böcker (samt häfte med information hur man gör när man "adopterar barnbarn") som ska hjälpa till. Hennes kommentar "Jaha, och hur ska ni ta er från flygplatsen?" visar att fajten inte är över. Suck.
Mina underbara föräldrar mailar dock att vi ska lita till oss själva, de gör vad vi säger och att vi ska säga till om det är något de kan göra - vad som helst. Jag mailade tillbaka att de är bäst och att jag älskar dem. (Chockad tystnad, hahahaha, sånt där säger man inte i min familj, men nu är jag (snart) mamma och jag älskar och tänker säga det också!)

Jag är mer restriktiv än min man, han berättar gärna mer, jag vill att lilleman ska ha sin egen story, ok att mor-och farföräldrar kan få veta diagnos, men sen är det tvärstopp. Ingen annan! Och ingen ska heller veta hur han kom till barnhemmet. Fotot fick fötter i svärmors händer och jag har idag agerat stoppolis (till mottagaren) och tvingat mannen att ringa till sin mamma och huta åt.

Efter den första euforin dippade jag rejält och blev en liten blöt trasa. (Har iofs pms också.) Fredagen gick i gråtens tecken. Helgen har varit orolig. Allt är så fantastiskt så att jag inte riktigt kan greppa det. Försöker hitta saker att hålla fast mig i och är så tacksam över de vänner som fattar, ger av sig själv och respekterar. Jag har fått handfasta råd under helgen som gett stabilitet till en annars förvirrad miss mary. Råd är förresten välkomna från er alla!

Lillemans språk stod ju på min lista. Tänkte inte att det skulle gå så fort. (Och deppar man in barnlöshet så är energin inte så hög.) Men idag har jag via youtube tagit min första lektion (i hemlighet på kontoret, kan inte koncentrera mig för fem öre) och ringt till maken för att konversera. Vi säger "hej" till varandra och fnissar fånigt.

Så, en liten rapport från miss marys liv.


 ♥ miss mary

11 kommentarer:

  1. Massor av grattis till barnbeskedet! Vad underbart!
    Ett litet tips ang anhöriga och anknytning och det är såklart att lita på er magkänsla! Vi hade stora problem med det och det är först nu 1,5 år senare som vi känner att vi kommit tillrätta med det och när magkänslan faktiskt säger att det är ok att släppa andra vuxna inpå. Men jisses vad vi fått vara starka och fått utstå mycket påpressningar, och vi har fallit igenom flera ggr. Men nu med facit i hand skulle jag varit stark hela vägen för det är en sån skillnad nu. Nu är allt självklart i vår familj och det är så underbart men vägen dit har varit svår ibland. Särskilt med tanke på att jag inte ens träffat andra adoptivföräldrar som haft sånna problem som vi så jag har känt att ingen förstått oss. Men som sagt, det lönar sig sååå mkt att lita på magkänslan.
    Åhhhh vad glad jag är för er skull känner jag!!! Ville bara dela med mig och hoppas att ni kan hitta er styrka (sen kanske anknytningen går som en dans, men det kommer ni att känna i magen)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Ska verkligen lita på magkänslan, tack för pepping! Jag skulle gärna höra med om dina erfarenheter, för jag känner inte riktigt att jag har pejl på HUR jag ska sätta gränserna. Har beställt böcker, men de har inte kommit ännu, där står det säkert massa också. Har du en blogg? Vill du maila mig?
      Kram,
      miss mary

      Radera
    2. Hej, jag mailar dig gärna mina erfarenheter kring anknytning. Hur hittar jag din e-post?
      /Emma

      Radera
  2. Det låter så fantastiskt!

    Och vad roligt att du tänker på språket! Jag har glosförhör idag och är tyvärr inte så påläst som jag borde vara men jag SKA lära mig att prata det språk som kunde varit mitt.

    Kan inte ge några bra praktiska råd tyvärr men om du funderar kring hela att-vara-adopterad-grejen är jag gärna med och bollar lite.

    Stort grattis igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Vad cool du är som lär dig ditt magspråk! Heja!
      Det finns massa tankar om att-vara-adopterad-grejen, men jag tror att de kommer först när han kan prata och reflektera. Vad tror du? Jag återkommer gärna om ett år eller två och bollar!
      Kram,
      miss mary

      Radera
  3. Åh vad spännande allt är! Och vilken ära att få följa er på den här resan!
    Det är ju många förberedelser, både fysiska och mentala. Förstår om du känner dig omtumlad, men håll fast i de positiva glimtarna, hur svårt det än kan vara. Vi som har år av besvikelse bakom oss, kan ha lite problem med det ibland ;)
    Och sist, gå på magkänslan! Ni vet bäst, ni har ju tom intyg på att ni är experter på detta!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och vilken skön känsla att ha medresenärer på den här resan! ;-)
      Ja, helt galet hur allt bara vänds upp och ner... lite klyschigt, men nu känns det som om man kan börja uppskatta livet igen. Det var faktiskt svårt ett tag.
      Kanske ska mixtra ihop ett nytt intyg i photoshop att hänga på väggen, ett snyggt, med stämpar och hela baletten? :-)
      Kram,
      miss mary

      Radera
  4. Känner igen det där med att omgivningen kan ha svårt att acceptera och respektera gränser (särskilt då svärmor). Lyckades nog aldrig nå fram där tyvärr, utan hon hade hela tiden en tendens att vara för "på" gentemot dottern, att gå för fort fram. Kände mig maktlös. Önskar jag hade klarat att säga ifrån tydligare, men var liksom så utmattad på flera plan. Tycker det låter bra att ni redan nu jobbar på gränssättningen gentemot släkten. Jag tror ni fixar det. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för stödet! Mannen var där igen och pratade själv med sin mor. Det och att hon faktiskt är en guldsvärmor gör att jag har stort hopp!
      Väntar på att de små häftena ska komma, både hans och mina föräldrar ska få ett eget "att bli farmor/mormor via adoption"-häfte och jag hoppas att vi kan få dem att känna sig viktiga och som en del i det trots att de inte "får vara med" i början.
      Kram,
      miss mary

      Radera
  5. Halkade in här och inser att jag kommer hit just i det mest underbara av ögonblick. Grattis! Så underbart.

    SvaraRadera