måndag 13 januari 2014

Böcker

De flesta mammor hinner inte läsa säger de. I bloggvärlden ser jag att det inte alltid är så och det gör mig glad. Jag läser mycket. Det har minskat lite med lilleman, men det gäller att prioritera. Tv eller bok? Städa eller läsa?

Americanah tror jag hade varit bättre på originalspråk, översättningen var riktigt dålig. Och stavfel i böcker förstör läsupplevelsen, vipps så kastas man ur sin bubbla in i verkligheten. Likadant när översättningen inte stämmer och man tvingas läsa om. Inbillning eller ej, men på senare år har jag upplevt att jag hittat fler stavfel. Eller så har en kritisk bitterhet varit ständig följeslagare under de kämpande åren. Åren då flykten till böckerna till och med försvårades av den skarpa känslan av misslyckande och besvikelse.

Nu läser jag Hur barnen tog makten av David Eberhard. Har bara kommit till sidan 56, och muttrar så mycket att det går väldigt långsamt att läsa. Fick boken av en välmenande person i julklapp, hade aldrig köpt den själv. Kanske är jag för hård, kanske läser jag boken på fel sätt, kanske är den bara så dålig som jag tycker det verkar som.

Annars har jag lite skoj med att hänga på Ninettes självporträttsutmaning. Jag gör ett i veckan som jag sen tänker göra en fotobok av. Det är lite läskigt, men väldigt roligt. Jag har alltid undrat hur andra ser mig. Jag förvånas av hur jag själv ser mig. Kan bli snällare i tankarna mot mig själv. Kan göra mig snyggare i vardagen. Kan känna mig lugnare. Jag vet inte om andra tycker jag är snygg. Mannen såklart! Och några ex. Men sådär generellt? Jag tycker känslan av att se sig själv i ett skyltfönster eller i en spegel och inte direkt fatta att det är sin egen reflektion man ser, är cool. Då ser man - och dömer - personen, dvs sig själv en millisekund innan man går in i sin vanliga syn på sig själv.

♥ mother mary

5 kommentarer:

  1. jag läste också americanah i en översatt version - trodde att jag hade beställt den engelska versionen på biblioteket, men så hette den ju samma på svenska! blev jätteirriterad på översättningen och tänkte att värst vad jag har blivit pretentiös, skönt att höra att andra också reagerat på den! Det var verkligen inte en bok som funkade lika bra på svenska, man skulle ha behövt ha dom olika engelska uttrycken i sin ursprungsform.
    Hur barnen tog makten har ju minsann varit mycket på tapeten, så jag ser jättemycket fram emot en recension om du orkar igenom hela boken! (vilket också säger nåt om en bok, om man inte ens orkar läsa den)

    Jättekul att du hänger med i självporträttsutmaningen! jag är jätteglad att jag vågade skriva om det och vågade börja med den, märker att jag lär mej både ett och annat om både fotografering och om mej själv och mina gränser och vad jag tänker om utseende. Jag glömmer oftast bort hur jag ser ut, och sen när jag väl ser mej i nån spegel eller nåt så hajar jag till, för jag ser inte alls ut så som jag inbillar mej i mitt huvud. Jag ser mycket mer feminin ut än jag känner mej till exempel :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kämpar på med erbarmlige Eberhard, lovar att skriva något sen. Skickar den gärna till dig sen... ;-)
      Självporträtten är bra, speciellt som jag har begränsat mig till ett per vecka vilket ju såklart inte gör att jag bara tar ett kort, haha! Om jag känner mig modig så kanske jag skickar till dig, för du är så modig som gör det öppet!
      Kram!

      Radera
  2. Jag hann knappt läsa alls som ny mamma och njuter storligen av att åter ha fått mera möjligheter, samtidigt som jag är vemodig varje gång jag märker hur barnens år bara flyger iväg! Jag läste Americanah på engelska, synd om svenska översättningen var så dålig. Skulle också gärna hänga med på självporträttsutmaningen, men jag har så cyniska vänner :) De skulle nog undra vad som flugit i mig om jag började posta selfies. Kanske en orsak att börja?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör som jag Sandra, gör utmaningen i hemlighet! Vi kanske båda kan visa våra foton för Ninette sen? ;-) Eller så ruskar du om dina cyniska vänner lite och kör hårt! Kram!

      Radera
    2. Sandra, det var precis det som fick mej att lägga upp bilderna på instagram och bloggen, att jag tänkte att folk är så cyniska och kritiska mot sånt! så jag tänkte att nån måste väl vara anti-jante och då kan det lika gärna vara jag! :)
      ...börja i smyg som Mary tycker jag!

      Radera