tisdag 22 april 2014

Terapi

Om jag jämför mitt mående idag (räknar bort pms) med för några veckor och månader sedan så är det skillnad. På dagens terapitid kände jag det själv. Jag har kommit en bit på väg. Hon har hjälpt mig. Jag har hjälpt mig. Även om jag inte känner det så tydligt så har saker ändrats. Jag har fortfarande ingen ork till att göra inlägg på bloggar eller maila vänner. Jag orkar det minsta. Men jag gråter inte heller hela tiden! Paddan börjar sakta att bli en groda. Grodan kommer förhoppningsvis att skutta ut i en vacker sommarnatur allra senast vid midsommar.

Jag lägger min energi på det viktigaste jag har. Lilleman. Idag fick jag än en gång bekräftat att jag/vi gör rätt. Fick några tips. En liten diskret knuff och hejarop. Försiktiga frågor och ett hallalujah. (Samt att hon tappade masken och brast ut i gapskratt när jag återberättade en sjukhussituation.)

Många har frågat, peppat, tipsat om saker jag borde göra för mig själv för att få mer energi. Jag har nästan skämts lite över att behöva mumla att nej, det går inte, kan inte, vill inte och framförallt orkar inte. Igår natt i pms-ångor så googlade jag. Pms:en har nämligen blivit värre och värre under och efter åren med ivf. Jag tänkte att det hade med varandra att göra. Kanske. Det jag dock genast tog fasta på var att stress är en stor bidragande faktor till förvärrad pms. På liggande fot bestämde jag mig för att damma av mina mindfulness-filer och äntligen börja använda den där yoga-appen. Jag sätter inget datum, men jag lovar mig själv att göra det så snart jag får en lite extra kick med ork. Och inte skulle väl mother mary vara så låg att hon skyller på pollenallergi?

♥ mother mary

Tillägg: Jag gjorde det! Tjugo minuters yogapass med en gratisapp. Queen mary!!!




4 kommentarer:

  1. Så glad för din skull att det känns bättre, och att terapin hjälper!

    Och så otroligt glad och tacksam att du tagit dig tid och ork att stötta mig när jag nu haft det kämpigt, fast jag vet att du själv har det jobbigt - det betyder otroligt mycket, men jag hoppas samtidigt att du inte naggat för mycket av din egna energi för att orka bära mina bördor också.

    Klokt att lägga energin på lilleman. Jag gör detsamma, och känner att det är där jag får mest energi tillbaka. Åtminstone då vi lyckas välja bra stunder och aktiviteter, med låga krav och så få konflikter som möjligt. Som att gå ut i skogen och studera myrstackar och kottar, eller plocka tussilago i vägkanten. Kan tillbringa timmar med det, och alla är nöjda :-) Dessutom sover barnen så gott sen! Jag med, för den delen...

    Har också fått många goda råd, som varit mer eller mindra bra. Mer än en person har tipsat om att ta en heldag/kväll på stan med bio, shopping och allt vad det nu må vara. Och visst, säkert jättemysigt i mångas ögon, men för min egen del känner jag att det suger energi bara att tänka på det! Huvva, kan inte tänka mig nåt mycket värre just nu - åka (eller ännu värre, köra) bil först en timme, leta parkering, leta sig dit man ska, springa runt i en massa affärer och få ångest över alla kläder som inte passar, hålla sig vaken under en film, köra bil en timme hem och helst hålla sig vaken under tiden. Mysigt? Njae. Inte om du frågar mig. Nä, trivs bäst hemma just nu, särskilt när solen skiner.

    Mindfulness har vi ju pratat om en del, och jag försöker också anamma det så mycket som möjligt i vardagen. Går sådär. Behöver träna mer känner jag, men även de små stunder då det fungerar så känner jag att det hjälper. Pilates älskar jag och tänker försöker lägga mer krut på. Yoga har jag aldrig testat, men inbillar mig att det är lite som åtminstone en av grenarna i pilates, den jag gillar bäst, så kanske kan vara värt att testa. Har hittat en dvd-film m pilates, som jag ska försöka prova att träna till. Vill helst ha upp mörkläggningsgardiner i vardagsrummet så jag kan tända lite levande ljus och verkligen komma in i avslappningsmode.
    Under tiden njuter jag av tre skålar fulla med tussilago i köket, som grabben plockat åt mig <3

    Tror att det spelar mindre roll vad man gör, så länge man känner att det fungerar för en själv. Och alla är vi ju olika. Det som fungerar för en fungerar kanske inte för mig, och tvärtom. Det som är viktigt för mig är att det inte får vara för jobbigt att slappna av. Som till exempel stadsresor just nu. (ett undantag är dock en weekendtripp till stan över helgen med hela familjen, det ser jag verkligen fram emot!). Är det för jobbigt så blir det ju bara ytterligare ett måste och mer stress, och då blir det ju helt motsatt effekt.

    Och du, Jämtland sommartid kan vara väldigt avslappnande. Säg till om ni vill låna vår extrakåk några dagar, en vecka, en månad,.... ;-)

    kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Energin till dig ligger i ett speciellt fack! <3 Finns mer att ta av!

      Tussilagoplockning är precis det jag menar! Smyger ibland med ett litet liggunderlag för mig, ähem. Att våga inse att vissa saker, hur mycket man ön borde gilla dem, inte är för mig är skönt. Och läskigt. Genast kommer tankarna och spökar, haha.

      Yogaappen som är rätt värdelös men perfekt för mig som är velig, heter Free yoga. Har träningsvärk idag...

      Stor kram och njut av dina småkillar!

      Radera
  2. hejadej och yogaappen! Som du säkert har märkt har jag varit borta från bloggkommenterandet och mailandet ett tag - gah, och det blir längre, blir avbruten just nu av ungar som inte hålls ute om inte jag också är ute! dom tycks ha nån radar, genast när jag ska skriva mail/kommentar så är det nåt... äh, återkommer lite senare med mail bara jag lyckas få lite tid för mej själv... kram, vi hörs!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, men sen blev jag, precis som du, anfallen av någon slags bacill (och allergi) och all ork var som bortblåst! Men jag skriver mina tankebrev! :-) Kram!

      Radera