måndag 16 november 2015

Allt har ett pris

Jag fortsätter att utbilda mig, ta reda på saker, köpa böcker, prata om det samt läsa, läsa, läsa på alla mina olika forum som jag hänger på. Redan innan vi adopterade var jag medveten om det höga priset för att jag skulle få bli mamma. Det som lilleman betalar. Han är uppryckt med rötterna och forslad till en annan världsdel, han har separationer och trauma i bagaget, frågor han aldrig kommer att få svar på samt ett utseende som aldrig kommer att smälta in här i hans nya land.

I den bästa av världar (för lilleman) vore jag fortfarande barnlös och han hos en välmående familj i sitt födelseland. Så länge jag inte blundar för detta, så länge som jag öppet pratar om hans landmamma och landpappa, om hans födelseland med kärlek. Så länge som jag aldrig förnekar hans sorg, hans utsprung eller väljer att ljuga för honom. Så länge som jag med öppna ögon inte väljer färgblindhet utan väljer att rusta mitt barn för verkligheten, då gör jag mitt bästa. Mitt bästa för denna lilla människa som jag fick därför att någon annan förlorade honom. Jag fick bli mother mary till en pojke som är så lik mig och maken till sinnet, men samtidigt så unik och full av gåtor som bara en skatt kan vara.

♥ mother mary

4 kommentarer:

  1. Och tänk vilken super morsa han fick då!

    SvaraRadera
  2. SÅ klok mamma!!
    Fast jag vet inte om det vore bättre att stanna i hemlandet, finns det facit på det? Det största traumat har ju redan hänt, att bio-föräldrarna är ute ur bilden.
    Kram Ninne

    SvaraRadera
    Svar
    1. ;-) Var kanske otydlig. Menade hos sin familj, den biologiska. I den bästa av världar.
      Jo, att växa upp i sin egen kultur och där alla ser ut som en själv är bättre för barnet. Vi försöker hitta så många landsmän sim möjligt och få till naturliga beröringspunkter så lilleman kan spegla sig, prata om sitt födelseland och få en uppfattning om sitt första land som speglas i hans utseende.
      Kram!

      Radera