måndag 20 oktober 2014

Defekt

Jo, det ordet kan man tydligen också använda när man refererar till barn med SN. I detta fall lilleman.  "Visste ni att han var defekt?"

Sen så var det den här diskussionen också. Om rätten att kalla chokladboll för nåt annat: "Men de kallar faktiskt oss för svennar!" Ja, det är ju onekligen upprörande att bli kallad för ett sånt extremt kränkande ord som svenne.

Jag har börjat en kurs för att kunna andas och för att kunna lugna ner mig. Första tillfället var förra veckan och var speciellt, men sååååå skönt. Det ska jag tänka på nu. För nu ska jag ta mitt perfekta barn med chokladfärgade ögon och mysa.

♥ mother mary

7 kommentarer:

  1. Oh my, som jag kräks på dessa "argument". Finska pinnar, vitsippa, fransyska - tre fantastiska exempel på kränkande ord helt i klass med n-ordet. Eller inte.

    I maken släkt finns det gott om vuxna människor som stolt (och gärna mycket högljutt) beställer "en n-boll" på kafé, för det har de minsann rätt till och de har ju alltid sagt så. Jag börjar banne mig hyperventilera av ilska varenda gång, trots att jag är mamma till en son som är så vit som man bara kan bli. Jag skulle nog behöva en sådan där kurs jag med...

    SvaraRadera
  2. Jag med, jag behöver oxå en sån kurs. Hur kan man vara så inskränkt så man känner att man måste använda ordet n-boll? Och defekt??? Jag har vissa defekter men våra barn är perfekta, precis som de är. Grrrrr

    SvaraRadera
  3. Jag försvarar inte bruket av n-ordet, ordet defekt eller annat nedsättande, men "svenne" är enligt wikipedia (och jag uppfattar det själv så) "Svenne, för medelsvensson eller en nedsättande benämning för etniska svenskar". Så det finns väl inte någon anledning att försvara det uttrycket heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm, visste inte det om "svenne", tack för infon. Jag har aldrig använt ordet och nu ska jag definitivt inte börja. :-) MEN det är fortfarande inte på samma karta som n-ordet. Och det blir så otroligt snedvridet att jämföra en naturkatastrof med en regnskur.

      Radera
  4. Men detta blir ju konstigt! Ska jag börja kommentera anonymt nu?! Jaja...

    Idag på morgonen skickade jag en insändare till tidningen. Ett svar på något så korkat att jag såg rött.
    Jag förstår inte hur man ska kunna utbilda alla i detta.

    Personligen litar jag inte fullt på sanningshalten på Wikipedia. I SAOL står det: svenne s. -n svennar • 〈vard.〉 vanlig svensk i motsats till invandrare

    Det är inte det minsta kränkande tycker jag.

    SvaraRadera