måndag 26 augusti 2013

Kaos och förbud

Nu är det inte många dagar kvar tills allt ställs på ända. Huset i kaos, känslorna i uppror hos både mig och maken. Jag kan gå till reflexologen, han kan krama mig. Båda är nöjda, men lite rufsiga i kanten. Jag landade precis från en hysterisk kväll framför datorn med mailande i högt tempo med andra som ska åka till vårt land. Betalade resan och kände mig helt matt. Nollade ett sparkonto vilket genast fick mig att bli lite mindre kaxig vad gäller vår stabila ekonomi. Hatar när jag inte har koll. Några dagar kvar där jag kan sortera vidare bland alla papper. Att det ska vara så himla mycket.  (detta stycke känns som om det är skrivet i ett enda andetag)

Mannen försvann någonstans i min hysteri. Kom just på det och kilade och pussade på honom. Han sov. Borde jag också göra. ;-) Men under tiden som föregick stycke ett tröck jag i mig två nävar m&m så nu är miss mary on a sugar high.

Har gett mig själv ett förbud: jag får inte läsa massa amerikanska adoptionsbloggar. Dels så är det för många (skenheliga och helt osvenska) bibelcitat överallt, dels känner jag hur en sur boll växer i magen av hur det går till over there. Jag missunnar dem inte att adoptera tre ungar i stöten så att de nu är åtta personer i familjen, jag blir bara så bekymrad över barnens hälsa. Oftast är det inte syskon, utan helt främmande små som skyfflas ihop. Efter endast några månader uttrycker många förvåning över problemen de har i skolan eller förskolan. Really?
Mitt läseförbud gäller alla dessa* för jag vill inte känna mig bitter (över att de som redan har så många barn får massa flera), sur (för att jag inte har en sån liten familjeklan), missunsam (vem är jag att döma?) och framförallt avundsjuk (hade jag börjat "skaffa" barn när min första kille ville vid 25 års ålder hade jag kanske haft fler. Eller inte.). Nej. Nope. Nein. Nix. Känslor bearbetade och lagda åt sidan. Beslut taget om att inte vältra mig i dessa bloggar.

Fortfarande hög på socker är jag nöjd. Och glad åt min enda lille söte lilleman! Fast jag kan fortfarande inte riktigt förstå att jag ska få bli en mamma. (Återkommer när det sjunkit in. Och lovar att sluta med paranteser, de är ju sjukt jobbiga.)

♥ miss mary

* Förutom en speciell blogg som jag hittade, den bara måste jag fortsätta läsa, för trots den kyrkliga framtoningen så har mamma-bloggaren en galen humor och en fantastisk kämpaglöd för sina barn. Eftersom jag häromnatten tog mig igenom deras liv i superfart och nu "känner" dem vill jag veta hur det går för alla i familjen. Deras barn är så fina!

13 kommentarer:

  1. Hahaha!
    Ja paranteser är jobbiga, men ack så bra!
    Blogg förbud kan vara bra, iallafall om de blir för många och man inte tycker de är bra.
    Jag söker febrilt bloggar från vårt land, men hittar inte så många aktiva (vilket troligen är bra).
    Tänk att han får komma hem snart! Äntligen!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, snart! :-)
      Ska hålla utkik efter bloggar från ditt land (utan att läsa dem)...
      Kram!

      Radera
  2. Hoppas väntetiden går snabbt! Det är lite för- och nackdelar det där ibland med bloggar, ibland blir man gladare och längtar mer och ibland blir man bara ledsen. Hoppas du hittar en massa bra att förströ dej med tills ni skall iväg, i stället för bara papperskrig!
    På det sättet är jag glad över vår andra adoption som kom som en överraskning, för vi hann inte alls gå omkring och längta och ha överlopps tid att lägga på att läsa bloggar och fundera hur det skulle gå - hela dom två månaderna fram tills vi fick ungen gick ut på papperskrig, och stress och sett i backspegeln så flög dom månaderna fram. Medan månaden innan vi fick dottern (som vi väntat på länge) var evighetslång!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läser din blogg, den är himla bra! ;-)
      Och ikväll var vi tom borta hos vänner och hade värsta skvallermiddagen, det är bra förströelse kan jag säga.
      Kram!

      Radera
  3. Förstår verkligen att det känns kaosartat! Tänk vad skönt om nåt år eller så, när ni sen sitter och tittar tillbaka på allt och läser din blogg och minns alla känslor... Med Lilleman i huset och spåren efter honom överallt. Snoriga blöta slemmiga och helt underbara pussar, förbaskade legobitar man kliver på överallt som gör så jäkla ont men som man ändå inte kan låta bli att vara lite glad över just för att de ju innebär att man har en liten en i huset, fina teckningarav huvudfotingar på varenda ledig fläck på väggen och lika fina huvudfotingar dock något mindre uppskattade då de hamnat på de nya tapeterna, smutsiga gummistövlar storlek mindre bredvid ens egna stl 40+...

    som du vet var vi ju på väg att adoptera ett syskonpar. Jag tror att vi älskat de barnen precis lika mycket och att om det blivit så hade det varit det som känts rätt för oss. Men nu, med vår lille William i huset, är vi båda glada att det blev som det blev och att det blev "bara" han då. För nu har han kunnat få precis all vår kärlek och all vår uppmärksamhet och det har verkligen varit helt underbart att kunna ge allt det till honom.

    Jag har ibland tänkt lite som du, om inte om fanns. Kanske man inte borde väntat så länge, kanske... Men samtidigt vet jag att jag var inte redo att bli mamma som alltför ung. Jag träffade inte Martin förrän jag var29 och jag var inte redo att skaffa barn med honom det första jag gjorde, dessutom pluggade jag. Visst, hade jag försökt få barn som ung så hade jag kanske lyckats, men till vilket pris? Risken är att jag blivit en olycklig mamma som inte fått gjort det jag först behövde få göra för att bli helt nöjd med mig själv (och vad hade jag då blivit för slags mamma?) och dessutom hade det ju då blivit med en man som jag inte ville ha barn med. Nä, även om det är mycket som är svårt att förstå så känns det ändå som bitarna har fallit på plats efter många om och men och många tårar, men nu sitter de bannemej precis där de ska sitta och jag skulle faktiskt inte vilja ändra på nåt (eller ja ok, om man ska vara petig så hade det inte gjort nåt med ett par extra nollor på bankkontot, några kilon mindre på vågen och kanske en unge till eller två) (och där fick vi med ett par paranteser också för den goda sakens skull) :-D

    stor kram kära miss M. Dina bitar är också på väg att falla på plats. Snart är pusslet fulländat och den där lilla biten som saknat för att motivet ska bli riktigt klart sitter där den ska. <3



    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tänk så det kan bli! Du och din man fick en juvel! Så självklart det känns nu!
      Sitter nu med en påse godis, en vass sax, några nålar och en hela massa virknålar i soffan. Det kommer jag inte göra igen på ett bra tag! Oh joy!
      Och mannen, han är ju mannen i mitt liv. Allt annat bleknar och ett barn med honom är ju grädde på moset. ;-) Vi hade (jo, faktiskt) samtalet om vad som var viktigast mitt i ivf-köret, vi eller ett barn till varje pris. Vi valde oss! Att vi nu får pusselbiten lilleman är ofattbart!
      KRAM!

      Radera
  4. När jag tänker tillbaka kommer jag inte ihåg att jag skulle ha läst någon blogg alls under vår första väntan. Minns att jag sökte med ljus och lykta! Kanske det fanns nån enstaka, men tror inte det var så vanligt att blogga då. För mig känns det också som om den amerikanska bloggvärlden är så långt från oss med delvis annan inställning. Ibland på gott, ibland på mindre gott... eller gott och gott. Det är annorlunda! (Och nu hittade jag dig äntligen på bloglovin'!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och så menar jag inte amerikanska bloggvärlden utan amerikanska adoptionsvärlden... borde inte skriva mitt i natten :)

      Radera
    2. När annars? ;-)
      Man vill ju så gärna ha igenkänning i brist på att barnet är fysiskt närvarande, kanske är det som gör det fanatiska sökandet så intensivt. Snubblade över en "normal" (förlåt alla andra amerikanska ado-bloggare) blogg med ett vanligt par som adopterar ett barn. Vet att jag sa att det var slut, bara denna enda.
      Och vad bra att du hittade mig där, jag brukar krångla och helt enkelt lägga till de bloggar jag saknar... :-)

      Radera
  5. Fast paranteser är rätt bra ändå ;)
    Oj va nära ni är nu! Vilket datum reser ni? Det måste kännas helt fantastiskt att få hem er lilla pojke, samtidigt som det måste vara otroligt mycket känslor fram och tillbaka. Förstår att det känns som ett enda kaos. Men det klarar ni!! Tänk bara på allt ni gått igenom för att komma till det här kaoset.

    Förstår negativiteten till amerikanska adoptioner. Det brukar ofta vara tv-program om just sådana, och då är det så frustrerande annorlunda mot Sverige. Om människor ofta ser dessa program så är det egentligen inte så konstigt att de föreslår adoption som ett slags snabbt, enkelt och smärtfritt alternativ till att "bli" gravid och föda att barn. Alla runt omkring mig har blivit väldigt chockade när jag förklarar hur lång tid det i regel tar att adoptera i Sverige.
    Tack för ditt svar med råd till universitetet förresten. Det hjälper verkligen att bli peppad. Tusen tack :)
    Kram!
    http://jakteneftertotallycka.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi åker nästa vecka, bara dagar kvar...galet! Vi fokuserar just nu på de sjukt viktiga frågorna om han kanske är glutenintolerant, behöver en resepotta samt huruvida vi ska ha tvättmedel med oss. Det där med att packa kom visst lite i skymundan... ;-)
      Kan ligga något i din tanke! Dessutom tror jag att kunskapen om ado är väldigt låg överlag i Sverige och då är det lättare att haka på något man hört i tv eller från någon annan. Ibland möts jag av lite tvivlande blickar, typ " är du säääääker på det?"
      Hoppas verkligen det löser sig för dig med uni! Kram!

      Radera
  6. Nu är det snart dags!
    Ha fantastiska dagar å försök sov på planet!!

    Mega kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ser framför mig att jag toksomnar med sovmask på innan vi ens lyft. ;-) Kram!

      Radera