torsdag 8 augusti 2013

Vår kamp

Och med "vår" syftar jag på alla adoptivföräldrars kamp. Och säkerligen massa andras. Men just idag vaknade kamplusten av ado-anledning.

För tredje dagen i rad försöker jag få en telefontid till en "läkarundersökning av nyhemkomna adoptivbarn" , dvs den undersökning som brukar kallas för "tropikundersökning". Barnet ska inom två veckor efter hemkomst undersökas så att det inte bär på en massa farliga smittor. Idag kommer jag fram och en liten tant ringer upp mig.

Tanten: Nej, det där gör de på BVC!
miss mary: Nej, det gör det inte.
T: Jo, du behöver remiss.
mm: Nej, det behöver jag inte. Förklaring om varför.
T: Nähä. Vad har barnet för personnummer då? Utan personnummer kan jag inte boka in något.
mm: Jo, det kan du. Och du måste. Åter förklarar jag.
T: Jaha, jag får väl leta upp någon och kolla. Vänta.

miss mary väntar i 10 minuter (!)

T: Jo, hallå? Jag frågade alla och ingen visste, men till slut visade det sig att sekreteraren visste.
mm: Åh så bra! (extra glättigt)
T: Ja du förstår, barnet får ett "reservnummer". Och det är faktiskt inte alls så bråttom som du sa. Läkaren sa att det verkligen inte var någon stress. Alla tror det, men det är det inte.
mm: JO, det är det. Förklarar varför.
T: Hmm, ja, men han får en kallelse, fast jag tror inte man behöver ha så bråttom.
mm: JO, det behöver man. Specificerar närmare vilken vecka jag vill komma dit.
T: (vagt) Jaaa, det kommer en kallelse sen då...
mm: Tack, då kanske vi ses då. Nämner veckan jag specificerat för att ytterligare trycka på.
T: Äh, nä, alltså det tror jag inte. Jag jobbar inte här så ofta.
mm: (tänker) No shit Sherlock!

 ♥ miss mary

5 kommentarer:

  1. Ja det är verkligen jobbigt att försöka förklara för sjukhuspersonal, försäkringskassa osv...
    Vi fick göra tropikundersökningen efter ungefär 6 veckor hemma. Ingen rolig upplevelse. Hur oplanerat som helst med jättemycket väntetid mellan varje grej. Vi var där i över 4 h. Inte roligt för en trött och hungrig 1-åring! :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stackare, det lät inte kul. Tack för att du delade med dig! Skulle gärna läsa din blogg men har inte Google plus, går det ändå?

      Radera
    2. förresten tyckte jag det var otroligt överdrivet med lungröntgen!
      Ja, visst får du det! Maila mig: antligenmor@gmail.com

      Radera
  2. Du kan du! Heja att du orkade!

    Alldeles nyss råkade vi stöta ihop med den doktor som gjorde tropikundersökningen på vår gosse. En bra undersökning rätt långt efter att vi kom hem. Och jag var glad att vi redan hade bott ihop i åtta månader när vi kom hem. Tryggt barn, och Kenyamarinerad familj så med andra ord hade resten av familjen kunnat ha massor av tropiska sjukdomar, men oss ville de inte kolla. Så jag tycker det är rätt hysteriskt när icke undersökta barn inte får komma på BVC och öppna förskolor. Men otroligt tröttsamt med allt detta förklarande. Du gjorde det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ibland så lyckas miss mary vara både ihärdig och behålla en illusion av lugn! ;-)

      Fick tips att åka till de ställen som tar emot ensamkommande flyktingbarn, där görs kontrollerna i ett nafs och mycket (för mkt?) grundligt. Det tar dock emot, känns som om de ska få alla resurser de kan få, jag har ju trots allt andra möjligheter.

      Radera