söndag 30 december 2012

Det töar

Mannen har tagit med sig vän och deras barn till sin hobby. Jag bestämde mig för att stanna hemma, de är tillräckligt många för att det ska funka. Vill gå och shoppa lite garn, men saken är att det är så halt ute att jag knappt kom till brevlådan. Buss?

Skriver en lista på saker jag vill och ska göra. Ser tillbaka på mitt liv sen barnlösheten kickade in och det är en sorglig tillbakablick. Jag som aldrig tackar nej, som alltid varit kvar till sist på festen, dansat, hoppat på olika saker och haft massa energi (trots deppressionssvackor) lever nu som en sorglig liten ensam pensionär. Inget är roligt, ingen ork finns, jag vill bara sitta och läsa, virka kanske, vara hemma... Jag slutar inte försöka förbättra mig och min livskvalitet, kämpar som en iller för att leva i nuet, inte grubbla, sörja och deppa bort, MEN från det längre perspektivet ser jag att jag för en sisofyskamp mot det.

Jag har tom börjat tänka att ivf inte var så farligt och lagt fram förslag till maken om en plan i väntan på barn. Special needsbrevet, eller önskemålen, börjar samtidigt ta form. I en affär såg vi igår en familj med barn från vårt eventuella land. Överallt ser jag dem förresten: adoptivfamiljerna! Hoppas de inte känner mina stirrande, längtande blickar. Eller va fan, de är väl de enda som fattar... (ivf syns ju inte, men om ni bar en vit ros så skulle jag stirra längtande på er med).

 ♥ miss mary

8 kommentarer:

  1. Miss Mary,

    Mamma till 3 adopterade guldklimpar här i skolåldern nu. Om det är oss du ser "överallt" så kanske barnen inte tycker att det är så härligt att bli stirrade på :) men kom jättegärna fram och säg hej! Och berätta för oss vuxna att du/ni längtar och väntar! Vi har gjort samma resa, längtat o tittat på håll och är så stolta över våra familj. Tror många med mig delar med sig och vill heja på er längs vägen. Att adoptera har gett oss härliga barn men också nya vänner, här och i "vårt" land,och fortsätter att öppna dörrar - senast i dag - trots att det nu är 11 år sedan vi kom hem med vår äldsta. Vi delar gärna med oss av vår glädje, tacksamhet och energi till dig och andra i de långa och påfrestande väntans tider ...

    Maria

    SvaraRadera
  2. Tack för ditt svar! Försöker att stirra diskret... ;-) Menar du att det skulle vara ok att säga något? Det ska jag verkligen tänka på, jag tänker att det är så personligt för er och barnen med sina olika historier att jag inte vill sätta någon i en konstig sits. Men, det är klart, använder man sitt förnuft och lite magkänsla så är det kanske ingen fara.
    Vad härligt och uppnåeligt det låter med din familj. Och tack igen för att du delar din glädje, tacksamhet och energi, just nu behövs den!
    /miss mary

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är klart att det är OK att säga något! Vid det här laget har vi tränat i ganska många år på vad vid tycker är OK att berätta för vilka människor. Å det är mycket som går att berätta även för icke bekanta. Typ vilket land våra barn är födda i, hur gamla de är och att vi mår bra inklusive diverse special needs (dock inte fullt ut specificerade kanske om vi möts på ICA :)). Vår familjehistoria kommer ju inte vara identisk med er men som jag minns det från vår barnlösa tid förmedlar varje familj med adopterade barn ett levande bevis och hopp om att det blir barn... (Det var jobbigt att stå ut i väntans tider. Tyvärr var inte livskvaliteten så mycket högre än så för mig.) Gott Nytt År!

      Maria

      Radera
  3. En gång när min pojke var bebis var vi på Coop Forum. Plötsligt kom en kvinna med en blond bebis rusande fram och ropade "Gud, vilken gullig bebis! Är han från Kina?" "Nej", sa jag. Då stannade hon upp, skrattade och sa "Men hjälp, så jag beter mig. Äggdonation!!!" och så pekade hon på sin egen bebis. "Jag glömmer att det inte syns på oss", sa hon och skrattade igen och så bytte vi historier.

    En annan gång hamnade jag, maken och vår son (då 1,5 år) bredvid en kanadensisk adoptivmamma på ett kafé i södra Frankrike. Hennes flicka var från Kina och hon hävdade att hon (mamman, alltså) knappt pratade nån engelska (kan det verkligen stämma?), så där satt jag och pratade adoption på oerhört knackig franska. Kul, men svårt!

    Så länge du inte pekar på mina barn (as if!) är du så välkommen fram och prata! Det tror jag gäller för de flesta adoptivfamiljer, det är nästan lite gränslöst ibland hur väl vi vill varandra...

    Kram, Mary, och jag hoppas att 2013 blir ditt år.

    /Anka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :-) Blir så glad av att höra dina berättelser! Tänk vad mycket roligt som kan hända som glöms bort på adoptionskursen. Längtar!
      //m

      Radera
  4. En fin liten pensionär är du, som har stöttat en krasslig 87-åring (känns det som) med fina kommentarer. Tack!
    Jag hoppas att 2013 ska bli året då det vänder. Mot glädje.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, och jag önskar detsamma för dig, fast att sjukdom vänder till hälsa, för fina ungar har du ju redan. ;-)

      Radera
  5. Miss mary, jag ses gärna och pratar! Om du vill. Hör av dig, så kan vi bestämma något. :)

    SvaraRadera