måndag 11 maj 2015

Råd

När orken tryter, gråter är mer regel än undantag, kroppen reagerar som på ett verkligt hot inför en helg med extra belastning för mother mary, lilleman får fnatt, maken snäser och mother mary skulle vilja lägga sig i ett hål (fast hon orkar inte gräva det), DÅ bråkar man som om det gällde livet. För det är ju det det gör. Gäller livet. Balanserandes på avgrundens rand blir det inte snyggt. Inte så privat. Jag tror att de som eventuellt blev vittne till det kan smyga sig närmare sin ev partner och lite smånöjt tänka att de minsann inte bråkar offentligt. Och tänkt ändå vad bra vi har det. Jaja. Jag bjuder på den. Vi kom ut på andra sidan. Mellan våtservetterna och chipsen. Chipsen som jag sulade i vagnen skulle jag aldrig valt annars, men nu hade jag slitit till mig en random påse. De var goda. Jag älskar min man, make, livskamrat. Han gör mig till en bättre människa. Jag gör honom till en bättre människa.

Jag frågade om råd och kände att de bästa råden kommer från dem som själva varit där. Som inte behöver försöka förstå. Som inte behöver få höra att "nej, han fick inte sin vilja fram, det handlar inte om det", "nej, jag kan inte bara sticka iväg en stund", "nej, jag orkar inte". De som vet precis hur det är. Och som faktiskt bara ger råd när de efterfrågas. Jag är så otroligt tacksam för att jag lärt känna människor som kan ge mig råd som faktiskt kan funka! Och just nu ändrade vi kvällsrutinen för lilleman - han blir lugnare och jag kommer förhoppningsvis att må bättre i längden.

Fast ändå. Det behöver ju (nu när jag tänker efter) inte vara de som exakt vet hur det är som ger bäst råd, kanske är det bara det där med att inte komma med oefterfrågade tips som är vitsen. Att lyssna, komma med råd när det efterfrågas och tänka efter innan. Jo, så är det! För jag får minsann fina råd av folk som inte ens kommer i närheten av att vara i samma sits som jag.

"Länge leve mänskligheten, vi är alla världsinvånare!" som jag just sa till min kollega som skrattade rått (vi har samma sorts humor) till svar!

♥ mother mary

2 kommentarer:

  1. Hej på dej! nu sitter jag äntligen vid datorn och kan skriva kommentarer - det funkar bara inte på ipaden så som jag vill det... irriterande när man sen har skrivit en lång kommentar och så går man in och kollar senare och ingenting har dykt upp! jag är inte riktigt vän med paddan ännu, men praktisk är den ju nog när man kan surfa medan man ligger i sängen :) (har haft några sovmorgnar, eller nästan, jippi!!)

    Anyways, hoppas nya kvällsrutinen fungerar, kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Försvunna kommentarer suger. Nästan så man känner sig lite förolämpad, eller hur?
      Nya kvällsrutinen är såååååååååå mycket bättre än gamla. Tyvärr har det nu tillkommit lite mera SN-tjafs som stökar till det, men i det stora hela så mår alla bättre.

      Radera