torsdag 2 februari 2012

miss mary has had a break

Eller kanske tom ett break-through? Insikter (som min syster älskar att kalla det, själv har jag kallat det aha-upplevelser eller bara känt att jag lärt mig något som alla andra redan visste) poppar ju upp lite här och där. Det viktiga är sedan att försöka hålla fast vid den nya kunskapen, ändra beteende och växa! Syster är duktig på att bejaka insikten och ge sig själv cred. Jag håller på att bli. Efter alla år i terapi där jag gått från insikt till insikt till insikt..... och förändrat, förändrat, förändrat, så har jag lite glömt bort att ge mig cred för ansträngningen. Eftersom jag inte känner att jag har något val blir jag i andras ögon stark och en kämpe. Flera som behandlat har tagit upp detta och gett mig beröm som jag inte kunnat ta åt mig. Varför ska jag ha beröm för att jag sätter en fot framför den andra? Så nu har jag även lärt mig att det finns människor som inte känner så och som gladeligen sätter sig ner och självdör. Va? Var det en option? ;-)

Denna veckas insikter är relativt logiska, men väldigt svåra för mig att efterleva:
  • värdesätt det du gör, annars gör inte andra det. Dvs ta betalt för (men det är ju så roligt) illustratörsjobb, tjänster och sådant som jag gör för att jag gillar det.
  • erbjud inte min hjälp så frikostigt, låt folk fråga efter den. (ähem)
  • se till mina egna behov, inte andras, iaf inte först till andras. Jag behöver ju inte bli helt egoisktisk. Detta är den svåraste punkten. Att inte tänka i flera led och curla sin omvärld.
Sista punkten testade jag i morse då jag inte satte igång diskmaskingen på jobbet för att underlätta för kollegorna. Det är inte min diskdag. Det är inte ens min avdelnings diskdag. Känner mig grymt duktig! Och lite skamsen.

miss mary

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar