måndag 6 maj 2013

"Du kommer snart att bli gravid..."

Men vad är det med folk? Hög som låg, nära vän, granne eller bekant. Alla tycker de att det är ok att komma med denna floskel. Senast för en stund sen av min favoritkollega och jag orkade inte säga något. Bytte bara ämne och andades.

Var hos reflexologen förra veckan och det var så skönt både med behandling och att få prata lite. Hon peppade ytterligare att vi skulle lita på vår magkänsla och ta tid på oss som trio innan vi möter massa andra. På min darriga fråga om vi inte skulle känna oss som bovar när vi kommer till Arlanda och alla andra möts av familjer, ballonger mm så sa hon bara: "Ni är de som tar det bästa beslutet för er son!" Så ljuvligt att höra. Jag lugnade ner mig ordenligt efter mitt möte med henne.

Jag kan förresten fylla på med några kommentarer från (håll i er) mina allra bästa vänner: "Ja, men du kommer att längta så efter egentid snart, det är så sjukt jobbigt, det kommer inte bli annorlunda för dig, du kommer också känna att du vill kasta ut honom genom fönstret någon dag." (Chockad tystnad från mig. Kan jag inte få leva lite i min drömbubbla, jag VET att det kommer bli tufft och jag längtar ju efter det. Hela kitet. Fick inte ur mig ett pip ens så överraskad blev jag.) "Men du ska veta att du verkligen inte behöver skämmas för det, det är helt normalt och jag finns här för dig." Nästa vän säger vänligt när jag berättat om anknytning och isolering för lilla kärnfamiljen: "Ta inte i för mycket så att du skjuter bort folk. De där teorierna är ju inte allt, jag har hört...." Jag känner mig grymt missförstådd, obekräftad och allmänt ledsen under hela vår samvaro, förstår inte alls vad som händer... Är jag superkänslig? Varför kan de inte bara bekräfta mig? Till råga på allt så kommer det fram att min ena vän är gravid. Där på restaurangen, pang. Jag håller tillbaka mina känslor för allt jag är värd. Det är hennes stund. När jag kommer hem så bryter jag ihop och grinar hela natten. Som tur var lider jag av pollenallergi så det är lätt att vifta undan ett svullet och rödmosigt ansikte på jobbet idag.

Hur många människor varnar alla gravida om hur hemskt livet som småbarnsförälder kommer att bli? Att det är de värsta åren då flest skiljer sig? Att man inte får sova, att ungen kommer vara förfärlig i trotsåldern och att man bara vill sälja den på blocket ibland? Är jag för öppen? Ska jag inte prata om det? Känner sig folk hotade på något sätt? Är jag för känslig? Jag är ju så glad och förväntansfull och vill dela min glädje. Ska nog försöka hålla det för mig själv lite mer, förutom här på bloggen och hemma tror jag.

Lilleman, snart kommer vi!!! :-D Mamma och pappa har fixat ditt rum i helgen! Trehjuling och dockvagn väntar! Och två öppna famnar!

♥ miss mary

Tillägg: Ska inte glömma alla de som inte kommer med kommentarer jag inte tar illa vid mig av. De är många de  med! Alldeles nyss en kollega som frågade så fint. 

10 kommentarer:

  1. Så matt jag blir! (Mer än vanligt.) Både på den där nublirdugravidskaduseidiotin och på människors tendens att vilja slå hål på andras lycka. En slags mentalitet på temat "Livet är inte så bra som du tror, vänta bara!"
    När vi åkte hem från BB med längtanstösen klev vi lyckliga in en snabbis på makens jobb. Där hann TVÅ personer säga nåt i stil med "vänta bara tills hon är sex. Då säger hon att hon hatar er!" Grattis liksom...

    Kan vi hitta på nåt dräpande visdomsord som du kan dekorerade numrerade tändsticksaskar med? Och hala upp ur fickan när nån säger de där orden.
    "Grattis, du är nummer X som kastar ur dig myten om att man blir gravid av att adoptera. Det blir man inte. Och vi vill inte ha något annat barn just nu. Vi har fått en son!"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Cecilia, du är underbar! Självklart ska vi göra tändsticksaskar. Kanske även små mini-pris-bucklor med inskription. Vad vore jag utan det samförstånd och den förståelse jag möter i bloggvärlden?

      Det känns som om den där "vänta bara tills hon blir sex..." ska komma från en själv. Inte från andra. Undrar om det blir bråk om man lite tyst mumlar att man inte vill att de projicerar sitt misslyckande som förälder på en? Hmm... :-)

      Radera
  2. Jag förstår verkligen inte det där heller. Varför måste folk säga såna saker?? Jag minns julen då vi var under hemutredning och väntade på att den skulle bli klar. I julklapp av svärmor fick jag en bok som handlade om vilka små monster barn är. Nån slags humorbok, tydligen. Jag blev helt stum och sen på natten vaknade jag med panik. Kände mig så fullständigt missförstådd.

    Tycker det är tråkigt att ni ska möta sånt också. Uppenbarligen har vissa ett behov av att punktera andras förväntan. Vilken tur då att glädjen är större än dessa småaktigheter! :)

    Och om ni har behov av egentid när ni har fått barn, så kommer ni att ta itu med det DÅ. Det finns ingen somhelst poäng med att tänka på sånt nu.
    Kram!
    (och tack för fin kommentar på min blogg)

    SvaraRadera
  3. Jag blir så himla trött, varför ska så många säga så? Att bara ni får ert barn blir ni gravida, så klart även vi får ju höra det och vi VET att det inte finns fysisk möjlighet för just oss att bli gravida, det är omöjligt. Och även fast folk vet det, så känner de lik förbaskat en kompis kompis kompis som blivit gravid bara de adopterat, och så kommer det sääääääkert bli för oss också... Och det där med att "vänta bara..." eller passa på nu medan ni har tid att göra saker för sedan kommer ni inte orka eller få tid till det och det, eller ta sovmorgon... Visst blir det jobbigt och kämpigt, men kan faktiskt inte tänka mig något bättre än att bli väckt av just mitt barn ♥

    Vad mysigt! Snart har ni er lille hos er! ♥♥♥♥♥
    Kramar Anna

    SvaraRadera
  4. Hej Hedda och Anna och tack för stöd!
    Jag tog faktiskt mod till mig och mailade en av mina vänner. Efter mycket omformulerande så fick jag ur mig att jag så gärna vill vara kvar i min lyckobubbla och att hon helst (även om hon menar väl) kan sluta med kommentarer som dessa. Pust.
    Nu ska jag bara fundera hur jag ska bemöta kollegan på lunch i morgon. Får se om jag hinner göra en tändsticksask... ;-)

    SvaraRadera
  5. Grattis till Lilleman och så spännande! Skit i alla andra och kör så det ryker, bara ni 3 =) (Föressten fick jag faktiskt hela tiden som gravid höra att det skulle bli skit jobbigt när bebisen kom, han kom och var hur lugn som helst, sov som en gud och skrek nästintill aldrig, nu som 4 åring så är det något helt annat, men det hörde man aldrig något om ;) Så summan är: Skit i allt vad alla säger, ingen vet ett skvatt haha) Kram

    SvaraRadera
  6. Sen när ni har ert barn kan möta dessa kommentarer, eller varianter på dom, som jag tycker känns så himla göt..... Nej jag blev inte gravid och vilken fantastisk tur, annars hade jag ju inte fått mina gränslöst älskade barn via adoption. Och dom kan jag ju inte leva utan!
    Generellt brukar detta få folk att tänka till. Att föreslå att du ska bli gravid nu är ju ungefär som om du skulle säga till någon som berättar om sin graviditet att "jaha, där ser man, men hoppas du inte att du skulle haft ett annat barn än just det i magen?" Helknäppt med andra ord!

    SvaraRadera
  7. Ja, det är sjukt irriterande med alla dumma kommentarer och man får höra många av dem som gravid också. Ja, det är jobbigt att vara förälder men det är framför allt väldigt kul. En BVC-psykolog sa "det blir bara bättre o bättre" när min dotter var 3 månader OCH DET ÄR SANT, även om jag raknar in trots, utbrott, trötthet. Gör som ni känner är bäst så blir det bra. Grattis!

    SvaraRadera
  8. Tack också Sus och ni andra två! Det är verkligen så skönt med stöd från "dem som verkligen vet", då blir det lättare att strunta i alla andra!
    Kram!

    SvaraRadera