fredag 17 augusti 2012

miss mary and metro

I morse läste jag en liten intervju med Emma Hamberg i metro. Hon gjorde en sådan speciell liknelse mellan att skriva böcker och att skaffa barn: "Kanske är det samma sak som med barn - man känner att bebisarna håller på att växa ifrån en - och då gör man en ny bebis."

Ja, det är klart man gör. Innan jag insåg att jag var ofrivilligt barnlös hade jag bara hört om några med problem och talat med en nära bekant som mådde dåligt över det. Nu, när jag är i karusellen, berättar var och varannan person om sina problem med att få barn. Hur kan det då vara så att normen fortfarande är som Emma  beskriver den ovan? Inte nog med att det antagligen inte är helt sant, det gör ju att man som ofrivilligt barnlös känner sig ännu mera misslyckad... 

miss mary

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar